שתי מלות המפתח בטקסט הן “דרכיו” ו”משפט”. ×”×ישיות בטקסט ×”×™× ×ž×©×”. בו×ו × ×§×¨× ×©×•×‘ ×ת המשפט; ×”×¤×¢× ×‘×™×ª×¨ תשומת לב. ×ולי יש בו הד × ×¡×ª×¨, שכבה עמוקה יותר של משמעות, ×©× ×™×ª×Ÿ לחשוף בקרי××” ×‘×•×—× ×ª יותר?
משה התייחס לדרכי ××œ×•×”×™× ×¨×§ ×¤×¢× ×חת ×œ×¤× ×™ כן: בפרשת השבוע ×”× ×•×›×—×™×ª ×›×שר ×”×•× ×ž×ª×™×™×¦×‘ ×œ×¤× ×™ ××œ×•×”×™× ×חרי ×—×˜× ×”×¢×’×œ ומבקש מחילה ×œ×‘× ×™ ישר×ל. ××œ×•×”×™× ×¢×•× ×” בחיוב, מוכן לחבוק שוב ×ת ×‘× ×™ עמו למרות בגידת×. ×בל למשה ×œ× ×“×™ בכך. משה דורש, בזעקה שמהדהדת ל×ורך הדורות: “×”×•×“×™×¢× ×™ × × ×ת דרכיך.”
מה משה מבקש? מה משה רוצה מ×לוהי×, יותר מ×שר ×™×—×¡×™× ×ž×œ××™× ×¢× ×‘× ×™ ישר×ל? חכמי התלמוד ×ž×¤×¨×©×™× ×ת הטקסט ב×ומץ ובתעוזה; במסכת ברכות ×–’, ×’ משה ×ומר ל×לוהי×: “צדיק ורע לו רשע וטוב לו.” ×”×•× ×ומר: “××œ×•×”×™× ×”×¢×•×œ× ×©×œ×š ×œ× ×”×•×’×Ÿ. ×”×× ××™× ×š יודע על ×”××œ×ž× ×•×ª? ×”×× ××™× ×š יודע על היתומי×? ×”×× ××™× ×š יודע על × ×”×¨×•×ª הדמעות ×©×ž×’×™×¨×™× ×™×œ×“×™×š ×™×•× ×™×•×? ×”×•×“×™×¢× ×™ × × ×ת דרכיך.”
בתודעה המקר×ית ×”× ×‘×•××” ×”×™× ×”×ž×“×¨×’×” הגבוהה ביותר של שלמות ×× ×•×©×™×ª, וכ×ן ×”× ×‘×™× ×‘×”× ×”×™×“×™×¢×”, משה, פועל במיטב כוחותיו ×”× ×‘×•××™×™×.
×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×©×”×ž×¡×•×¨×ª היהודית ברובה רו××” ×‘× ×‘×•××” ×ת מדרגת ההשגה ×”×¨×•×—× ×™×ª של ×”×ד×.
משה התפתח במהלך הספר ומגיע לשי×ו ×›× ×‘×™× ×‘×¡×¦× ×” שבה ×”×•× ×ž×‘×§×© מ××œ×•×”×™× “×”×•×“×™×¢× ×™ × × ×ת דרכיך”
×× × ×ª×¢×ž×§ בקרי×ת הטקסט × ×’×œ×” ×©×‘×¢×™× ×™ ×”×ž×§×¨× ×¨×’×¢ ×–×” של “×”×•×“×™×¢× ×™ × × ×ת דרכיך” ×”×•× ×œ× ×¤×—×•×ª מ×שר ×©×™× ×”×”×רה ×”×¨×•×—× ×™×ª ×”×× ×•×©×™×ª; בשפת ×”×ž×§×•×‘×œ×™× ×–×” הרגע “×”× ×©×’×‘ ביותר”. ×”×× ×‘×¨×’×¢ ×–×” משה חובק ×ת ××œ×•×”×™× ×›×©×‘×™×“×• הוכחות תי×ולוגיות חותכות לשלמות ×לוהית? ×”××, תוך כדי ×קסטזה, ×”×•× × ×›× ×¡ לרמה גבוהה יותר של ×”×ª×‘×•× × ×•×ª? ל×. במדרגה הגבוהה ביותר של ×¨×•×—× ×™×•×ª ×× ×•×©×™×ª משה ×§×•×¨× ×ª×™×’×¨ על ×לוהי×. ×”×•× ×¤×•× ×” בש×לה × ×•×§×‘×ª ומבקש ×ž×¢× ×”. התודעה המקר×ית ×ž×‘×™× ×” ×ת קרי×ת התיגר הזו ×œ× ×›×”×ª×¨×—×§×•×ª מ×לוהי×, ××œ× ×›×”×ª×’×œ×ž×•×ª ההתקרבות ×ליו. הש×לה הופכת להיות החיבוק; ×חיזת המת×בק הופכת להיות הביטוי החזק ביותר ×œ×¨×•×—× ×™×•×ª יהודית.
חזרו ×יתי עכשיו לטקס הלוויה מסֵפר דברי×: “וכל דרכיו משפט.” במישור ×חד משה, ×”× ×¤×¨×“ ×ž×‘× ×™ עמו ×”×¢×•×ž×“×™× ×œ×”×™×›× ×¡ ל×רץ ×›× ×¢×Ÿ בלעדיו, מ×שר שדרכי ××œ×•×”×™× ×¦×•×“×§×•×ª. הצהרתו מלמדת על וד×ות בסיסית ×‘× ×•×’×¢ ל×לוהי×. במישור ×חר המלה “דרכיה מהדהדת ×¢× ×§×¨×™×ת התיגר והש×לה של משה כשהשתמש ב×ותה מלה עצמה: “×”×•×“×™×¢× ×™ × × ×ת דרכיך.” הצהרה על הצדק ×”×לוהי שזורה בספק: “×לוהי×, ×× ×™ דורש ממך שתסביר לי ×יך עולמך פועל.” יש בדבריו של משה ×©× ×™×•×ª ספרותית ×ž×›×•×•× ×ª, ×יזון עדין בין ××™ וד×ות לווד×ות.
עד ×›×” × ×™×¡×™× ×• לעקוב ×חר הדי×לקטיקה שבמלה דרכי×. עכשיו בו×ו × ×—×–×•×¨ ×•× ×§×©×™×‘ ×œ×”×“×™× ×”×ž×§×¨××™×™× ×©×œ מלת המפתח ×”×©× ×™×™×” שבטקסט ×©×œ× ×• “משפט”.
“כל דרכיו משפט”
לפי הטקסט המקר××™ ×¤× ×™×• ×”×× ×•×©×™×•×ª של הצדק והמשפט הן ×ברה×, שעליו ××œ×•×”×™× ×ומר: “×›×™ ידעתיו למען ×שר יצווה ×ת ×‘× ×™×• ו×ת ביתו ×חריו ושמרו דרך ×”’ לעשות צדקה ומשפט.” (בר×שית ×™”×—, ×™”ט). ×כן ×”×ž×•× ×™×˜×™×Ÿ של ××‘×¨×”× ×›×יש צדק ומשפט, לפי הטקסט, ×”×•× ×–×” ×©×”× ×™×¢ ×ת ××œ×•×”×™× ×œ×‘×—×•×¨ בו כשליחו. הזוהר ×ומר ש××‘×¨×”× ×”×ª×—×¨×” ×‘× ×•×— על משרת מפיץ המסר המוסרי של ××œ×•×”×™× ×‘×¢×•×œ×. ו×ול×, כפי ש×× ×• יודעי×, כש××œ×•×”×™× ×¢×ž×“ למחות ×ת כל ×‘× ×™ ×”××“× ×•×‘×¢×œ×™ ×”×—×™×™× ×ž×”×¢×•×œ×, ×œ× ×§×¨× × ×•×— תיגר ×•×œ× ×”×©×ž×™×¢ קול מח××”; ×”×•× ×¤×©×•×˜ ×ž×™×œ× ×חר ההור×ות ×•×‘× ×” תיבה. ×ילו ×”×™×” × ×•×— מגלה עוד ×ª×›×•× ×•×ª מלבד שתיקתו, ×¦×™×™×ª× ×•×ª×• ×•×›× ×™×¢×•×ª×•, ×”×™×” ×”×•× ×”×•×¤×š לשליח ××œ×•×”×™× ×•×œ×ב ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™. כפי שהתגלגלו הדברי×, ××™ יכולתו של × ×•×— למחות הובילה לכך שישעיהו (× “ד, ט’) ר××” ×ותו ××©× ×‘×ž×‘×•×œ ×”× ×•×¨× ×©×”×—×¨×™×‘ ×ת העול×: “מי × ×•×—”.
ו×יפה ×× ×• רו××™× ×ת זיקת ××‘×¨×”× ×œ×¦×“×§ ולמשפט? בשירת ××™ הווד×ות שלו, בקרי×ת התיגר החוזרת ×•×”× ×©× ×™×ª שלו על ××œ×•×”×™× ×‘×¢× ×™×™×Ÿ חורבן סדו×. דרך קרי×ת התיגר הדרמטית שלו על ×”×לוהות ודרך דרישתו לצדק ולמשפט, ×פילו מ×לוהי×, ××‘×¨×”× ×–×•×›×” לכבוד של להיות × ×‘×—×¨ ×”×לוהי×. ×›×©×”×•× ×©×•×ž×¢ ש××œ×•×”×™× ×ž×ª×›×•×•×Ÿ להחריב ×ת סדו×, ×ין ××‘×¨×”× ×¤×•×¨×© ×œ×¤×™× ×ª×•, ×ž×¦×ž×¦× ×ת עצמו ליר×ת ×©×ž×™× × ×™× ×•×—×” ומגיף ×ת ×—×œ×•× ×•×ª ביתו מחשש ×©×ž× ×™×™× ×–×§ מההדף. לחילופין ××‘×¨×”× ×¢×•×ž×“ על שפת הקבר הפתוח לקלוט ×לפי ×× ×©×™×, ×¨×©×¢×™× ××ž× ×, ו×ומר ל×לוהי×: “השופט כל ×”×רץ ×œ× ×™×¢×©×” משפט?” ××‘×¨×”× ×“×•×—×” וד×ות קלה, ×’× ×›×©××œ×•×”×™× ×¢×¦×ž×• מציע ×ותה. ×‘×ž×§×•× ×–×ת ×”×•× ×§×•×¨× ×ª×™×’×¨ על ×לוהי×, ובעשותו כך ×ž×’×œ× ×ת הצדק.
כך משפטו של משה “הצור ×ª×ž×™× ×¤×•×¢×œ×•, ×›×™ כל דרכיו משפט” מכיל ×’× ×ת החיבוק ×•×’× ×ת קרי×ת התיגר. ממש ×›×©× ×©×”×•×•×“×ות הבסיסית של תפילת “מודה ×× ×™” מושרשת בקרקע המורכבת של ××™ הווד×ות של ל××”, כך ההיסטוריה הקרבית של תפילת הלוויה ×ž×ª× ×’×©×ª ×¢× ×©×œ×•×•×ª×” ×”× ×¨×ית לעין. ×œ× ×‘×ž×§×¨×” ×ימצה הקהילה היהודית ×ת הפסוק הדו-ערכי ×”×–×” כטקסט ×©× ×מר ליד הקבר הפתוח. ×–×” הרגע שבו ×× ×• ×—×•×‘×§×™× ×ת ×לוהי×, ×’× ×× ×”×לוהיות העמוקה ביותר ×©×‘× ×©×ž×ª× ×• ×”×× ×•×©×™×ª דורשת ×©× ×™×בק ×•× ×©×ל.