בכל ×©× ×” בישר×ל, יותר ×ž×—×ž×™×©×™× ×לף ישר××œ×™× × ×•×˜×œ×™× ×—×œ×§ במה ×©×ž×›×•× ×” ×ª× ×•×¢×ª הפסטיבלי×. ×‘×¤×¡×˜×™×‘×œ×™× ×לו, ישר××œ×™× ×ž×”×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™× ×•×ž×›×œ הגיל××™× × ×•×˜×œ×™× ×—×œ×§ ב×ווירה של ×הבה, שייכות וחיפוש ×¨×•×—× ×™. למרות ×”×ª× ×’×“×•×ª×™ לכמה ×ž×”×“×‘×¨×™× ×”×ž×ª×¨×—×©×™× ×‘×¤×¡×˜×™×‘×œ×™×, ×× ×™, בשיתוף ×¢× ×”×§×”×™×œ×” ×”×¨×•×—× ×™×ª שלי בבית חדש, ×œ×§×—× ×• על ×¢×¦×ž× ×• תפקיד ×ž× ×”×™×’×•×ª×™ בכל הקשור למימד היהודי של ×ª× ×•×¢×ª הפסטיבלי×. ×”×¤×¡×˜×™×‘×œ×™× ××™× × ×ª× ×•×¢×” שולית ×œ× ×—×©×•×‘×” בחברה הישר×לית; ×”× ×§×¨×•×‘ לווד××™ ×”×”×ª×›× ×¡×•×ª הציבורית הגדולה ביותר ×‘×ž×“×™× ×” כיו×.
מ×ות ×לפי ישר××œ×™× ×˜×™×™×œ×• בהודו ×•×‘×™×¢×“×™× ××—×¨×™× ×‘×ž×–×¨×— הרחוק ל×חר ×”×¦×‘× ×‘×—×™×¤×•×© ×חר מימוש ×¨×•×—× ×™. חבר קרוב, רב ×¦×™×•× ×™ דתי מוכר, ×מר לי ל××—×¨×•× ×” “×™×œ×“×™× ×לו ×”×•×œ×›×™× ×œ×”×•×“×• כצורה של מרד ×›× ×’×“ הממסד הדתי”. הסברתי לו ×©×”× ×œ× ×ž×•×¨×“×™× ×›× ×’×“ הממסד הדתי. מרד ×”×•× ×¡×•×’ של קשר. למרבית ×”×™×œ×“×™× ×•×ž×©×ª×ª×¤×™ ×”×¤×¡×˜×™×‘×œ×™× ×”×ž×ž×¡×“ הדתי בכלל ×œ× ×§×™×™× ×‘×”×•×•×™×” שלה×. עמיתי הרב הופתע ×•× ×¤×’×¢ ×ž×”× ×™×ª×•×— שלי, ×בל בהכירו ב×מת שבו, ×”×•× ×©×ל ×ותי, ×× ×›×Ÿ, מדוע ×–×” כך? הסוד, ×מרתי לו, טמון בפרשת השבוע; זהו הסוד של ×ל שדי, ×שר ×”×•× ×œ×‘ ליבו של החוויה ×”×¨×•×—× ×™×ª היהודית, ×שר מרביתה × ×בדה ביהדות הדתית של ×–×ž× × ×•.
פרשת השבוע מתחילה בתי×ור- × ×“×™×¨ בתורה- של ×ופי החוויה ×”×¨×•×—× ×™×ª של מייסדי ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™: “ו××¨× ×ל ××‘×¨×”× ×ל יצחק ו×ל יעקב ב×ל שדי” (שמות ו’ ×’’). קרי××” מדוקדקת של הטקסט בהשוו××” לטקסט מקביל בבר×שית מ”ט’ ×›”×”’ ×•×¤×¡×•×§×™× ×ª× ×›×™×™× ×¨×‘×™× ×חרי×, מובילה ×ל ×”×מת הפשוטה ×שר ×¨×‘×™× ×ž×”×ž×¤×¨×©×™× ×”×ž×§×¨××™×™× ×”××•×¨×ª×•×“×•×›×¡×™×™× ×©×œ הטקסט ×”×‘×™× ×• – ×”×›×•×•× ×” של המילה שדי בהקשר ×–×” ×”×™× ×©×“×™×™×. ×ל שדי- על פי ר’ יצחק ×œ×•×¨×™× ×•×ž×•×¨×™× ×§×‘×œ×™×™× ×•××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™×™× ×¨×‘×™× ××—×¨×™× – ×”×™× ×’× ×”×ª×’×œ×ž×•×ª ×”×ל המסומלת ×¢”×™ ×”×©×“×™×™× ×”× ×©×™×™×.(ר×ו לדוגמה בזוהר חלק ב’ דף ×¨× “×’ ×¢”ב ×ו בשער מ×מרי רשב”×™ בפירוש ל××“×¨× ×–×•×˜×).
×”×›×•×•× ×” ×”×™× ×œ×”×‘×™×¢ ×ת התחושה של להיות ×ž×—×•×‘×§×™× ×‘×¦×•×¨×” שלמה ורדיקלית על ידי × ×•×›×—×•×ª ×”×ל ו×הבתו. חוויה זו ×שר מתו×רת בשיר ×”×©×™×¨×™× (ב’ ו’) ×›”שמ×לו תחת ר×שי ×•×™×ž×™× ×• ×ª×—×‘×§× ×™”; ××™× ×” החוויה של דיבור ל×ל, ××œ× ×”×™×•×ª× ×• ×˜×‘×•×œ×™× ×‘×“×¨×š ישירה ובלתי ×מצעית במל×ות של ×”×©×“×™×™× ×”××œ×•×”×™×™× ×שר ×ž×™× ×™×§×™× ×•×ž× ×™×‘×™× ×ת ×¢×¦× ×”×•×•×™×™×ª× ×•. זו הייתה המצי×ות ×”×¨×•×—× ×™×ª ×שר × ×—×•×•×ª×” ×¢”×™ המורה, המ×סטר החסידי שלי, מרדכי ×œ×™×™× ×¨ מ××™×–’ביצע×, ×›×שר ×”×•× ×מר ש××ž×•× ×” פירושה הידע הווד××™ ×”× ×•×‘×¢ מחוויות ישירות, ש”בכל ×ž×§×•× ×‘×• ייפול ×ד×, ×”×•× ×™×™×¤×•×œ לתוך ידי ×”'”.
ו×כן, המילה ××ž×•× ×” עצמה × ×•×‘×¢×ª מהמילה העברית ×ומן, כפי שמשה השתמש בה בספר במדבר (×™”×’ ×™”ב’) “×›×שר ×™×©× ×”×מן ×ת ×”×™×•× ×§”. מובן ×–×” של ××ž×•× ×” ×œ× ×ž×ª×ר קשר ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי ל×לוהי, ו××£ ×œ× ×§×©×¨ של צו; ×”×•× ×œ×ž×¢×©×” מכיל ×ת המובן של להיות מוחזק, מלופת ×•× ×הב ב×ופן מוחלט בידי חיבוקו ×”× ×¦×—×™ של ×”×ל.
הממסד הדתי הן במגזר הדתי ×¦×™×•× ×™ והן במגזר החרדי, ×ž×œ× ×‘×× ×©×™× ×§×“×•×©×™× ×•× ×¤×œ××™×. יחד ×¢× ×–×ת ×”×•× ×יבד ×ת מגעו ×¢× ×ž×•×‘×Ÿ ×–×” של ×ל שדי. היהדות מוצגת ×ו כמחויבות בסיסית ×ו כמערכת חכמה של מצוות מוסריות ופסיכולוגיות, ×ו כשתיהן יחדיו. ובעוד ×©×”×ž×’×–×¨×™× ×”×לו ×ž×©×§×¤×™× ×ž×™×“×” מסוימת של ×מת, ×©× ×™×”× ×œ×•×§×™× ×‘×”×™×¢×“×¨ החוויה המחייה הבסיסית ×שר ×ž× ×™×‘×” וממשיכה מחויבות דתית וחוויה ×¨×•×—× ×™×ª
×–×” ×”×•× ×”×—×™×‘×•×§ של ×ל שדי. רבי יצחק סגי-× ×”×•×¨, מקובל דגול של ימי ×”×‘×™× ×™×™×, כותב שידיעת ×”×ל ×”×™× “דרך ×™× ×™×§×”” ×•×œ× “דרך ידיעה”. ×כן, המלך דויד כותב ×‘×ª×”×™×œ×™× (ל”ד’ ט’) ” טעמו ור×ו ×›×™ טוב ×”'”. כמה ×× ×©×™× ×›×™×•× ×—×©×™× ×›×ילו טעמו ×ת ×”×ל? למרבה הצער, הסיבה שכך הדבר ×˜×ž×•× ×” בכך שמרבית ×”×¨×‘× ×™× ×›×™×•× ××™× × ×ž×•×¨×™× ×¨×•×—× ×™×™× ×מיתיי×, ×ž×©×•× ×©×”× ×¢×¦×ž× ×œ× ×—×•×• ×ž×¢×•×œ× ×ת החוויה של שמחה ומתיקות המתמזגות ×¢× ×”×©×›×™× ×”; של ×™× ×™×§×” מהחזה של ×ל שדי.
בעוד שיש הרבה ×ž×§×•× ×œ×‘×™×§×•×¨×ª על ×ª× ×•×¢×ª ×”×¤×¡×˜×™×‘×œ×™× ×•×‘×ž×¡×¢×•×ª ×”×¨×•×—× ×™×™× ×©×œ ×”×˜×™×™×œ×™× ×‘×ž×–×¨×—, דבר ×חד ברור – ×‘×©× ×™ ×”×ž×§×¨×™× ×™×©× ×” חוויה עמוקה של ×ל שדי. המהות של חוויית ×ל שדי ×”×™× ×‘×—×•×•×™×” ישירה של ×”×ל; ר’ לוי יצחק מברדיצ’ב התייחס למובן ×–×” ×›×שר ×”×•× ×¤×™×¨×© ×ת ×”×©× ×™×©×¨×ל ×›”ישר ×ל”; החוויה הישירה והבלתי ×מצעית של ×”× ×•×›×—×•×ª ×”×לוהית.
×–×” יכול להיעשות ×¢”×™ צורות רבות של ××™×ž×•× ×™× ×¨×•×—× ×™×™× ×›×•×œ×œ שירה מקודשת, תפילה עמוקה ו××•×ª× ×˜×™×ª, מדיטציה קבלית ×ו צורות ×חרות של פעילות בהן ×”×× ×™ של ×”×‘× ××“× ×ž×ª×ž×–×’ ×¢× ×”×ין הכבירה של ×”×ל, רק על ×ž× ×ª להיוולד מחדש ×›×× ×™ המחזיק בווד×ות המוחלטת שבכל רגע × ×ª×•×Ÿ ×”×•× ×ž×•×—×–×§ בזרועותיו של ×”×ל ×”×—×™ “שמ×לו תחת לר×שי ×•×™×ž×™× ×• ×ª×—×‘×§× ×™”.
למרבה הצער, חוויה זו של דבקות — החוויה של ×ל שדי- כמעט חסרה ×‘×¢×•×œ× ×”×“×ª×™ של ישר×ל כיו×. וכ×שר ×”×™× ×›×Ÿ × ×•×›×—×ª, ×”×™× ×›×ž×¢×˜ בלתי × ×’×™×©×” לחלוטין למחפש ×”×—×™×œ×•× ×™.
הופעתי ל××—×¨×•× ×” ×‘×ª×›× ×™×ª טלוויזיה דתית, בה × ×©×לתי מדוע ×× ×™ הולך ללמד בפסטיבלי×. ל×חר שתי×רתי ×ת היופי של הפסטיבלי×, במיוחד ×–×” של פסטיבל סגול- הרב ×שר הוזמן להתעמת עימי התייחס לפסטיבל ×–×” ×›”מבו×ות ×”×ž×˜×•× ×¤×•×ª”. ברור ×©×”×•× ×”×ª×›×•×•×Ÿ לעובדה ×©×”×¤×¡×˜×™×‘×œ×™× ×œ× ×ž×§×™×™×ž×™× ×ת ההלכה בכך ×©×”× ×ž×ª×§×™×™×ž×™× ×‘×©×‘×ª. ×”× ×§×•×“×” שהעברתי לו הייתה מ×ד פשוטה; כמובן ש×ילו הייתי ×ž× ×”×œ פסטיבל כרב ×ורתודוכסי, הייתי ×ž×§×™×™× ×ותו על פי ההלכה; ××•×œ× ×ין ×©×•× ×¡×™×‘×” לצפות מה×× ×©×™× ×”×ž× ×”×œ×™× ×ת סגול לעשות כן; לצערי ×”×•× ×¤×¡×¤×¡ ×ת כל ×”× ×§×•×“×”. מה שמושך ×ת ×”×× ×©×™× ×œ×¤×¡×˜×™×‘×œ×™× ×”×לה ×”×•× ×”×—×•×•×™×” של ×ל שדי. זו הייתה החוויה של ××‘×¨×”× ×™×¦×—×§ ויעקב. ×”× ×—×™×• ×‘×¢×•×œ× ×‘×•, על פי קרי××” פשוטה של התורה ועל פי הרמב”×, ×œ× ×”×™×™×ª×” הלכה. ההלכה × ×•×¢×“×” להוסיף לחוויה של ×ל שדי ×•×œ× ×œ×”×¨×•×¡ ×ותה.
עד ×©× ×œ×ž×“ ×ת ×”×מת ×”×—×™×•× ×™×ª הזו, מ×ות ×לפי ישר××œ×™× ×™×—×•×• ×ת החוויות ×”×¨×•×—× ×™×•×ª המשמעותיות ביותר בהודו. בעקבות ×–×ת ×”× ×œ× ×™×¨×ו ×©×•× ×¡×™×‘×” מוצדקת בטווח ×”×רוך להיש×ר ×ž×—×•×‘×¨×™× ×œ×—×–×•×Ÿ הגדול של ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ היושב ב×רץ ישר×ל. הרבה ×ž×”× ×œ× ×™×™×©×רו בישר×ל. ×—×™×•× ×™ לדרוש להשיב בחזרה ×ת החוויה של ×ל שדי, הן לעתיד היהדות והן לעתיד ×”×¦×™×•× ×•×ª.
× .ב. ש×ר הפרשה מתמקדת במכות שה’ ×”×‘×™× ×¢×œ מצרי×; ל×חר כל מגיפה פרעה ×ž×¡×›×™× ×œ×©×—×¨×¨ ×ת ×”×¢×‘×“×™× ×”×¢×‘×¨×™×™×; ל×חר שהמכה פוסקת, הודות לתפילותיו של משה; פרעה שוכח ×ת התחייבותו הר××©×•× ×™×ª ומקשה ×ת ליבו. זהו למעשה קשור ישירות ×œ× ×•×©× ×”×ž×¨×›×–×™ של ×ל שדי. ××£ על פי שזה ביטוי של ×ל הצדק ×•×œ× ×©×œ ×”×ל המחבק, החוויה הבסיסית שמשה ×ž× ×¡×” להעביר לפרעה ×”×™× ×“×•×ž×”; קדושה ×”×™× ×œ× ×¨×¢×™×•×Ÿ; קדושה ×”×™× ×›×•×— פעיל ×•× ×•×›×— ×•×”×™× ×ž×ª×¨×—×©×ª ×‘×—×™×™× ×•, בהיסטוריה ×©×œ× ×• ×•×‘×œ×‘× ×•, ×•×”×™× ×§×•×¨×ת ×œ× ×• ×œ×ž×§×•× ×”×’×‘×•×” ביותר, המוסרי ביותר והיפה ביותר ×‘×ª×•×›× ×•.